7 tips vers van de pers

Persbericht

Kreeg je net een BV over de vloer, opende je een nieuw filiaal of won je een prijs? Dan wil je dat vast met de wereld delen. Je schreef al een blog, maakte een flitsende social post, maar dacht niet aan een persbericht…. Hoe kon je deze free publicity uit het oog verliezen.

Met deze 7 tips krijg je dat alsnog voor elkaar:

  • Nieuwswaardig zijn
  • Opvallende kop
  • Duidelijke inleiding
  • Scanbaar
  • Quote
  • Beeldmateriaal
  • Contactgegevens
  1. Nieuwswaardig zijn

Je persbericht mag geen verdoken reclame zijn. Je moet weldegelijk een actueel nieuwsfeit melden. Dat nieuws kan natuurlijk heel uiteenlopend zijn. Misschien deed je onlangs een belangrijke investering waardoor je voorsprong neemt op je concurrenten. Je biedt als eerste iets in België. Je onderneming viert net als ons z’n 10-jarig bestaan. Of een nieuwe generatie aan het roer, wél dat is pas nieuws.

  1. Gebruik een opvallende kop of titel

Met een opvallende kop of titel pak meteen de aandacht vast. Je maakt journalisten nieuwsgierig naar je info. Vat kort en bondig de inhoud samen die de lezer mag verwachten. Schrijf actief, met hoofdletter, maar zonder punt.

  1. Schrijf een duidelijke inleiding

Om een duidelijke inleiding te schrijven, maak je handig gebruik van deze vijf W’s als kapstok: wie, wat, waar, wanneer en waarom? Bouw je inleiding op met deze leidraad en je schept vanzelf klare taal. Je lezer weet nu wat te verwachten.

  1. Maak je tekst scanbaar

Je tekst scanbaar of overzichtelijk maken, kan je doen door het gebruik van titels, tussentitels en alinea’s. Maak je persbericht oprolbaar. Oprolbaar, hoor ik je denken. Maar het staat op mail, niet op papier… Wel, eigenlijk wil dit zeggen dat je start met het belangrijkste nieuws bovenaan in je bericht, in de eerste twee alinea’s. Je werk daarna naar beneden toe met bijkomende informatie en details.

  1. Voeg een quote toe

Een quote maakt je persbericht persoonlijker. Je geeft de mening van iemand met aanzien binnen je bedrijf; een CEO, een woordvoerder… Vergeet zeker de naam & de functie van die persoon niet te vermelden.

  1. Stuur beeldmateriaal mee

Maak je boodschap visueel aantrekkelijk, voeg een foto of een grafiek toe. Zorg ervoor dat de resolutie van de foto hoog genoeg is voor printmedia. Leg ook uit wie of wat of de afbeelding te zien is.

  1. Vergeet je contactgegevens niet!

Last but not least, vergeet je contactgegevens niet toe te voegen. Zo kunnen journalisten je makkelijk bereiken voor bijkomende informatie.

 

Toch hulp nodig bij het opstellen van je persbericht? Of wil je het meertalig versturen?

That’s where we come in! De taalmakers van KDV – Language & More.

 

Geef een antwoord

Hoe pakt jouw bedrijf vertalingen aan?
Kan het beter en efficiënter?

In dit e-book geven we alle tips hieromtrent.

Download E-book 

css.php