De perfecte pitch: zet meteen de juiste toon

Elevator pitch

In tijden van coronamaatregelen, geen sollicitatie- of salesgesprekken? Think again! Grijp de kans en de tijd die je nu in je kot hebt om de perfecte pitch te schrijven over jezelf of jouw product. De pitch, ook wel gekend als de elevator pitch oftewel het liftpraatje laat je toe om in een recordtempo de recruiter naar meer te doen snakken. Hoe? Wel zo!

Nu nog maar een paar en dan… – pitchen in 60 seconden

Hoe, 60 seconden? Waar haal je die vandaag? Zoals wel meerdere hypes, komt dit ook overgewaaid van onze buren in de Verenigde Staten. Ondernemers die barstensvol ideeën zaten, maar geen financiën hadden, ondervonden soms struikelblokken om investeerder over de streep te kunnen trekken om in hun product te geloven. Of überhaupt tijd te vinden om met hen te spreken. Vandaar de elevator pitch, op de tijd van een liftritje (gemiddeld 60 seconden) leren ze jou/jouw product kennen en kan je hun interesse prikkelen. Uiteraard korter kan ook, maar belangrijk is dat de boodschap overkomt en dat je je gesprekspartner kan prikkelen.

Trigger de honger naar meer

Prikkel, trigger, informeer, … Zorg ervoor dat je in een zo kort mogelijke boodschap de essentie over jezelf/je product kan vertellen. Nog essentiëler: eindig met een vraag of verzoek. Op die manier voorkom je dat je boodschap abrupt eindigt én zorg je voor interactie. Bovendien krijg je ook meteen feedback zodat je kan inschatten of je boodschap begrepen is.

De gist van de elevator pitch

Wat is het recept van een elevator pitch of een liftpraatje? Hieronder lijsten we even de essentiële ingrediënten op om van je pitch het ultieme sollicitatie- of salesgerechtje te maken.

  • Wie ben je?
  • Wat heb je te bieden?
  • Wat is jouw meerwaarde? Wat is de meerwaarde van je product?
  • Wat zoek je? Wat wil je bereiken? Wat kan je oplossen?
  • Vraag/verzoek

Let op: een elevator pitch is geen kant-en-klare oplossing. De bedoeling is dat je de pitch afstemt op de situatie en vooral de functie. Bekijk waarvoor je de pitch gebruikt en stem daar je boodschap op af. Hoe meer je je focust op de functie, hoe beter jouw pitch zal overkomen en hoe meer jouw gesprekspartner getriggerd zal worden om door te vragen.

Elevator yell: voorbereiding op pitch

Ooit al eens van de elevator yell gehoord? Die is namelijk nog korter dan de pitch: slechts een zin. Die zou ervoor moeten zorgen dat je dankzij die ene zin voldoende interesse aanwakkert zodat je gesprekspartner automatisch de vraag zal stellen om nog meer uitleg te geven. Dan kan je overschakelen naar je liftpraatje.

Nog enkele tips

Degelijke voorbereiding vraagt om schrappen

Jij kent jezelf/je product het beste. Schrijf daarom eerst jouw pitch eens neer. Het kan weleens zijn dat die plots erg lang wordt omdat je uitgebreid wil pleiten over je zaak. Maar hou je bij de essentie. Schrap informatie die overbodig lijkt en hou enkel relevante informatie over.

Focus op de functie

Nogmaals: leg de focus op de functie en niet op jezelf. De bedoeling is uiteraard om uit te leggen waarom jij of jouw product de ideale match is voor je gesprekspartner. Daarom is het belangrijk dat je niet uitgaat van een standaard praatje, maar dat je echt bekijkt wat jij kan betekenen voor die andere.

Oefen luidop

Hoe je boodschap in je hoofd klinkt, is misschien anders dan wanneer je die luidop oefent. Sta gerust eens recht – wat in tijden van corona zeer aan te bevelen is – loop rond en oefen je betoog luidop. Je merkt meteen of je je gesprekspartner bij het nekvel hebt of dat je mogelijks nog een epistel geschreven hebt. Indien nodig: kort in. Let ook op je houding, intonatie en stemvolume.

Vraag anderen om hulp

Neem je boodschap op, FaceTime, Zoom, … maar vraag je vrienden om hulp of pols eens bij je collega’s. Zij kunnen je immers even op je mogelijke pijnpunten wijzen waardoor je pitch geperfectioneerd wordt. Ook krijg je meteen een indicatie van wat de eerste indruk kan zijn.

Wees enthousiast

Enthousiasme werkt aanstekelijk. Wees dan ook enthousiast in je boodschap. Het helpt je enorm vooruit!

Hulp nodig?

Heb je inspiratie of hulp nodig bij het schrijven van zo’n elevator pitch? Geen probleem! Onze taalmakers houden hun pennen klaar en helpen je bij de voorbereiding. Contacteer ons op info@kdv-language.be of via 014 55 55 52.

Geef een reactie

Hoe pakt jouw bedrijf vertalingen aan?
Kan het beter en efficiënter?

In dit e-book geven we alle tips hieromtrent.

Download E-book 

css.php