Het schrijven van commerciële productsheets

Commerciële productsheet schrijven - KDV - Language & More

Een commerciële tekst schrijven dus. Eentje die blijft hangen en (potentiële) klanten aanzet tot ‘aankopen’ of ‘meer info vragen’. Dat kan op verschillende offline en online manieren. Een folder, flyer, brochure, blog, mailing, productbeschrijvingen in een webshop… met een heldere, overtuigende en catchy boodschap kom je een heel eind. Als het net iets meer diepgang mag hebben, ga dan voor commerciële productsheets.

Productsheets voor IT- en technische bedrijven

Commerciële productsheets zijn voor elk bedrijf nuttig, al zien wij een stijgende vraag bij IT- en technische bedrijven. Neem nu bijvoorbeeld de implementatie van logistieke software of een BI-tool. Dan is het handig dat de eindklant en toekomstige gebruikers in een oogopslag de voordelen en gebruiksvriendelijke eigenschappen van het product kunnen zien. Bijvoorbeeld op een beurs of bij een eerste kennismaking. Productsheets voorzie je bij voorkeur op 1 A4, voor- en achterkant. Uiteraard ondersteund door aantrekkelijk beeldmateriaal en overgoten met een visueel sausje in herkenbare huisstijl.

Een commerciële productsheet schrijven

 Niemand is geïnteresseerd in lange, wollige teksten. Een productsheet is to-the-point en verkleint de afstand met de klant. De je-vorm is aangewezen. Het uitgangspunt is een probleem of behoefte en jouw product lost dat op of speelt erop in. Een goede voorbereiding is het halve werk. Onze tips voor het schrijven van offline commerciële productsheets:

  1. Doelgroep en behoefte bepalen
  • Wie is je doelgroep?
  • Welk probleem / welke behoefte heeft die doelgroep?
  • Wat is het resultaat van jouw product voor die doelgroep?
  1. Productresearch uitvoeren
  • Check of er eventueel al ouder commercieel of technisch foldermateriaal beschikbaar is.
  • Neem interviews af van productexperts binnen het bedrijf.
  • Neem instructies, implementatiehandleidingen of technische documentatie door.
  • Ben je een externe copywriter? Leer dan eerst ook de klant beter kennen. Dat kan via marketing discovery, waarbij je missie, visie, buyer persona en andere marketinggerelateerde informatie via je opdrachtgever verzamelt.
  1. Lay-out / structuur vastleggen
  • Korte introductie bedrijf
  • De behoefte
  • De oplossing
  • De voordelen
  • Functionaliteiten
  • Referenties
  • Optioneel: de implementatieflow
  • Optioneel: info over licenties en prijzen
  • Call-to-action: meer info, demo of offerte aanvragen

Inhoud en vorm gaan hand in hand. Zet bijvoorbeeld specifieke producteigenschappen of voordelen in een apart kader met een bullet list. Ook overzichtelijke flows, krachtige printscreens en professionele productfoto’s zijn onderdeel van een geslaagde productsheet.

Productomschrijvingen voor een webshop

Productpagina’s maken voor een webshop, dat is nog een ander paar mouwen. Zeker als het om eenvoudige producten gaat die weinig specificaties hebben. Laat je eventueel inspireren door een Bol.com of een Zalando. Zij blinken vaak uit op vlak van productteksten. Hier alvast enkele aandachtspunten als je goede productomschrijvingen voor een webwinkel wil schrijven:

  • Keyword research en SEO
  • Bullet points met eigenschappen
  • Opties en upsells om producten te combineren
  • Korte voorbeelden of toepassingen
  • Referenties / reviews
  • Duidelijke lay-out met korte alinea’s en wervende koppen
  • Goede productafbeeldingen / video’s
  • Info over betalen en verzenden
  • Gebruikershandleiding toevoegen indien beschikbaar

Technical writing

Commerciële productsheets zijn onderdeel van je salesdocumentatie. Kwestie van de klant over de streep te trekken. Het is niet hetzelfde als het schrijven van technische producthandleidingen, het zogenaamde technical writing. Bij technische documentatieontwikkeling is een technical writer aan zet, die gestructureerd en vertaalvriendelijk gaat schrijven, volgens een vaste documentstructuur (DITA, Information Typing Architecture) en met het oog op gebruiksvriendelijk documentatieonderhoud. Dit gebeurt met behulp van tools en technologieën, vaak in controlled English om vervolgens meertalig te worden opgeleverd en beheerd.

Meer weten over het schrijven van commerciële productsheets, productomschrijvingen voor je webshop of technische documentatie? De taalexperts van KDV – Language & More helpen je graag.

Contacteer ons!

Geef een reactie

css.php