Hoe taal je verhaal versterkt

Copywriting

Hoe je het ook draait of keert, als bedrijf scoor je beter als je een verhaal vertelt. Niet zomaar een verhaal – jullie verhaal. Een rode draad die doorgetrokken wordt in al je communicatie. Van webcopy tot social media, van folders tot mails. Samen verstevigen ze je brand.

Een uniek en sterk verhaal dus. Dat begint bij een steengoede ‘Over ons’-pagina die je bestaansrede en pitch uitdraagt. Een webpage die de aandacht trekt en lezers vasthoudt van begin tot einde. Inhoudelijke inspiratie nodig? Lees onze blog – Het verhaal achter je bedrijf.

Tien voor taal

Staat je ‘Over ons’-pagina inhoudelijk op punt? Top! Tijd om de tekst grondig onder de loep te nemen wat taal betreft. En dat gaat verder dan dt-fouten vermijden. Onze checklist helpt je daarbij.

Breng structuur aan in je tekst

Tussen zinnen onderling en tussen alinea’s. Hoe? Door verbindingswoorden als dus, want, ook en toch toe te voegen. Zo bestaat je tekst niet langer uit losse woorden en zinnen, maar is het een samenhangend verhaal.

Vermijd lege en te algemene woorden

Vervang ze door woorden die voor zichzelf spreken en die lezers zich visueel kunnen voorstellen. Gebruik ook woorden die emoties oproepen. Het resultaat: een levendig verhaal dat heel echt aanvoelt. Persoonlijk en verteld van mens tot mens. Wedden dat ze je verhaal veel beter zullen onthouden?

Varieer in zinsstructuur

Altijd dezelfde zinsconstructies gebruiken – vaak onderwerp gevolgd door het werkwoord en de rest van de zin – is oersaai. Bovendien mist je tekst dan de broodnodige cadans. Vergelijk je verhaal met een lied of gedicht: zonder ritme dat helemaal klopt, verliezen de woorden hun magie. Zorg dus voor variatie: begin je zin eens met een ander woord dan het onderwerp of ga voor een korte zin zonder werkwoord.

Schrap alles wat overbodig is

Schrijven is schrappen. Vraag je telkens af of bepaalde informatie echt bijdraagt aan je verhaal. Is het een meerwaarde? Keep it. Zo niet, gebruik dan gretig de deleteknop. Overbodige informatie is immers ballast voor je lezer. Bovendien neemt het de aandacht weg van wat er echt toe doet.

Kies een titel die tot de verbeelding spreekt

De titel van je ‘Over ons’-pagina, die luidt waarschijnlijk Over ons. Dat kan creatiever, toch? Een titel die iets zegt over je team en onderneming bijvoorbeeld. Een stevige binnenkomer die aanspreekt en aanspoort tot verder lezen.

Voilà, nu is het aan jou. Hulp nodig om je verhaal goed onder woorden te brengen? Call us!

Geef een antwoord

Hoe pakt jouw bedrijf vertalingen aan?
Kan het beter en efficiënter?

In dit e-book geven we alle tips hieromtrent.

Download E-book 

css.php