Scoren met een white paper? Dat doe je zo!

Je expertise delen met de buitenwereld, waardevolle tips aanreiken, nieuwe leads verzamelen… het kan allemaal met een white paper. Steeds meer zetten bedrijven dit krachtig B2B-marketingmiddel in om aan te tonen dat ze de juiste kennis in huis hebben om de klant te helpen. Geen loze verkooppraatjes, want een white paper is objectief en onafhankelijk.

Wat is een white paper?

Een white paper is een kennisdocument met diepgang en telt gemiddeld 4 tot 10 pagina’s. Het is geen commerciële advertorial of brochure om je producten en bedrijf te promoten. Je vertrekt vanuit een probleemstelling van een specifieke doelgroep en je beschrijft de oplossing vanuit een neutraal standpunt, weliswaar gerelateerd aan je business. Je reikt concrete tips en tricks aan en creëert toegevoegde waarde. Scoren doe je het beste met content die een complex probleem vereenvoudigt en verheldert.

Vind je ‘white paper’ als term niet zo sexy of niet gepast voor jouw sector? Maak er dan eventueel ‘stappenplan’ van. Of maak van het eindresultaat een ‘e-book’.

Een white paper schrijven

Een white paper schrijven, dat doe je in stappen:

1. Doel en doelgroep bepalen

  • Kwestie van de volgende vragen te beantwoorden…
  • Welk probleem wil je verduidelijken en oplossen?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is het resultaat voor de lezer?

2. Research doen

  • Verzamel relevante data en cijfers
  • Staaf met bronnen, tips, praktijkvoorbeelden
  • Organiseer eventueel interne en externe interviews

3. Opbouwen en schrijven

  • Bedenk een krachtige titel (of doe dat als laatste stap)
  • Maak een inhoudsopgave
  • Beschrijf ter introductie de context, probleemstelling en oplossing; maak duidelijk aan je lezer waartoe hij of zij in staat is na het lezen van de white paper
  • Volg de inhoudsopgave en werk de structuur verder uit in duidelijke tekstblokken met tussentitels en informatief beeldmateriaal
  • Schrijf een korte conclusie
  • Vermeld achteraan je bedrijf(sgegevens) en wat je de doelgroep in dit kader te bieden hebt; sluit af met een call-to-action
  • Voorzie eventueel een pagina met bronvermeldingen; je kan dit ook meteen in de content verwerken of voetnoten gebruiken
  • Schrijven gaat hand in hand met herwerken en inkorten; vervolgens nog tijd maken voor eindredactie en revisie (best via een 2de persoon) en klaar is kees… voor de opmaak

Een white paper, goed voor je sales

Uiteraard denk je in je achterhoofd aan je sales. Je wil uiteindelijk je product of dienst verkopen. Blijf echter doorheen je white paper zo neutraal mogelijk en vermeld pas op het einde wat jouw bedrijf kan betekenen. Zo win je vertrouwen en kan je de lezer boeien en binden.

Maak tot slot nog een blokje voor je website (of e-letter): na het invullen van contactgegevens kunnen geïnteresseerden je white paper downloaden.

Succes!

PS: bij KDV – Language & More kunnen we je perfect helpen met het schrijven van white papers, inclusief all-in research. Vraag ernaar!

Geef een reactie

css.php