Spreektaal versus schrijftaal

Op zoek naar de juiste toon

Het is je vast al eens overkomen: voordat je een e-mail verstuurt, lees je hem nog een keer goed door, verbeter je die ene dt-fout en klikt u op verzenden. “Oef, ik heb mezelf net niet belachelijk gemaakt”. Of toch? Want uw e-mail mag op vlak van grammatica en spelling dan wel correct zijn, valt er hetzelfde te zeggen over de schrijfstijl? Misschien hebt u – net zoals in de eerste zin van dit blogbericht – zowel een informele als formele schrijfstijl gehanteerd. “So what?” zal u denken. “Ik heb het druk en het moet vooruit”. Of is er meer aan? Schrijftaal versus spreektaal: op zoek naar de spelregels.

Help, iedereen schrijft

De nieuwe media hebben de manier waarop we met elkaar communiceren, grondig veranderd. De formaliteit in een mail blijft vaker achterwege, om van chatten en sms’en nog maar te zwijgen. Maar door de opkomst van digitale media zoals Facebook en Twitter schrijven we vandaag de dag veel. Heel veel. Een sollicitatiebrief, een rouwbrief en heel sporadisch een liefdesbrief: dat was ons repertoire zo’n 10, 20 jaar geleden. Nu schrijft iedereen, jong en oud, overal en altijd: in de trein, op werk, thuis, … Nog voor het eerste straaltje zon in de ochtend tot en met het nachtlampje uitgaat. En daarna nog snel een mailtje hier en een sms’je daar. Wat we schrijven, circuleert bovendien op sociale media, blogs, fora en nieuwssites. We schrijven dus voor een onzichtbaar publiek. En wat valt op? Hoe meer communicatiekanalen, hoe informeler ons taalgebruik. De spreektaal rukt op, de schrijftaal valt terug.

Zoek de spelregels

Op zoek naar het juiste taalregister, maar wil het niet lukken? Geen schrik, u bent niet de enige. Ook bedrijven hebben het moeilijk de juiste toon te vinden in de nieuwe media. De spelregels van effectief en efficiënt taalgebruik via nieuwe media zijn namelijk in volle ontwikkeling. Wat we wel weten is dat de context het doel, de vorm en de inhoud van uw tekst bepaalt. Om doelgericht te communiceren, moet uw boodschap relevant zijn en aangepast aan het doelpubliek. Evenals de mediumkeuze. Een ‘formeel’ bedrijf houdt informele grapjes op Facebook best achterwege.

Efficiënt mailverkeer: tips

13 uur per week, 650 uur per jaar. Dat zijn 80 werkdagen. Dat is de tijd die we gemiddeld spenderen aan ons mailverkeer. Een aanzienlijk deel van ons takenpakket, zo blijkt. Vandaar enkele tips op een rijtje. Wilt u efficiënt(er) mailen, dan stelt u zichzelf best de volgende vragen:

  • Moet ik het berichtje echt sturen? En welke mensen hebben het nodig?
  • Is mijn boodschap of vraag kort en duidelijk geformuleerd in het vak ‘Onderwerp’?
  • Hoe zou ik zelf aangesproken willen worden in een zakelijke brief?
  • Is mijn e-mail korter dan een brief en met minder opsmuk?
  • Past de slotgroet bij de aanspreking?
  • Heb ik de mail nagelezen op grammaticale fouten, spelfouten en stijlbreuken?

 www.kdv-language.be, meer dan vertaling!

Geef een reactie

css.php