Voorkom deze 5 social media blunders

Social media

Social media, de naam zegt het eigenlijk al, dienen om een sociaal netwerk uit te bouwen. En net zoals in het echte leven, komt dat ook online niet vanzelf. Er kruipt heel wat kostbare tijd in en die besteed je dus maar best optimaal. Wij zetten voor jou 5 blunders op een rijtje, zodat jij ze in de toekomst kan vermijden.

  1. Gebrek aan een plan
  2. Geen menselijke touch of engagement
  3. Geen tekst of schrijffouten
  4. Eenzelfde post voor alle platformen
  5. Afsluiten zonder call-to-action

Gebrek aan een plan

Een plan is meer dan het opstellen van een contentkalender. Het begint bij het kiezen van de gepaste kanalen: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of misschien toch ook TikTok? Kijk waar jouw doelpubliek het meest actief is en zet daarop in.

Bepaal vooraf de tone-of-voice die je wil hanteren op social media. Die kan uiteraard verschillen van je zakelijke communicatie, maar ze moet wel de identiteit van je onderneming weerspiegelen.

Tone-of-voice gekozen? Zorg dan ook voor consistentie en post op regelmatige basis. Breng je volgers wekelijks op de hoogte van nieuwe producten, nieuwe gezichten en het reilen en zeilen binnen je bedrijf.

Geen menselijke touch of engagement

Wees bereikbaar en betrokken. De grootste fout die je kan maken op social media is afstandelijk zijn. Mensen willen het gevoel hebben dat ze binnenkijken in jouw wereld. Al bepaal jij natuurlijk zelf hoe ver je daarin gaat. Bekijk de reacties onder je post en controleer regelmatig je direct messages. Beantwoord de vragen van je volgers ook.

Geen tekst of schrijffouten

Foto’s zijn een leuke eyecatcher, maar die aandacht ben je in no-time weer kwijt. Je wilt dat je volgers zoveel mogelijk tijd op jouw account doorbrengen. Vergeet dus ook geen boodschap te brengen. En breng die boodschap zonder fouten, niets zo onprofessioneel als een post vol dt-fouten.

Enkele aandachtspunten wat tekst betreft?

  • Correct taalgebruik
  • Vermijd te veel emoji’s
  • Creëer ademruimte door witregels en leestekens

Ben je zelf niet zo’n krak met taal, laat je tekst dan schrijven of nalezen en vermijd vervelende bloopers.

Eenzelfde post voor alle platformen

Elk kanaal heeft zo z’n specifieke eigenschappen en algoritme. Content die op het ene platform goed scoort, doet het niet per se goed op het andere.  Denk maar aan de professionele boodschap die je op LinkedIn brengt. Grote kans dat die het op TikTok niet ver schopt.

Pas dus indien nodig je tekst, beeldmateriaal en zelfs de hastags aan je verschillende social mediakanalen aan.

Afsluiten zonder call-to-action

Call-to-action? Wel, vraag om actie. Zet je bezoekers aan om ‘iets’ te doen. Vraag hen om een reactie achter te laten in de comment van je bericht. Laat hen naar je website gaan, je post delen met vrienden en familie, enz. Kortom, hou hun aandacht zo lang mogelijk vast.

Zo, tijd om zelf aan de slag te gaan. Succes!

Benieuwd naar ons sociaal netwerk?

Facebook

Instagram

LinkedIn

Twitter

Geef een antwoord

Hoe pakt jouw bedrijf vertalingen aan?
Kan het beter en efficiënter?

In dit e-book geven we alle tips hieromtrent.

Download E-book 

css.php