Whitepapers: een goede investering

Een cadeautje voor je (potentiële) klanten, boordevol expertise. Eentje dat een probleem voor hen oplost en dat ze als naslagwerk kunnen gebruiken. Dat is een whitepaper. Zo’n document samenstellen, dat vraagt tijd en energie. Maar het levert extra klanten op. Beloofd.

Waarom investeren in een whitepaper?

Jij bent de expert

Maar hoe toon je dat? Juist: met een whitepaper. Want door je kennis te delen, laat je je potentiële klant zien wat je te bieden hebt. Zo schep je vertrouwen en geloofwaardigheid. De ideale kans dus om te tonen dat jij hun ideale match bent. Én je blijft top of mind. Hebben ze een product in jouw sector nodig, dan ben jij de eerste aan wie ze denken.

Geven en nemen

Stel: een vriend trakteert jou op een etentje. Zomaar. Wie betaalt dan het volgende restaurantbezoek? De kans is groot dat jij dat bent, want jij bent je vriend nog iets verschuldigd. Dat principe van geven en nemen zit er bij ons ingebakken. En daar profiteer je van als je potentiële klanten een whitepaper cadeau geeft. Ook zij zullen iets willen terugdoen. Hallo, nieuwe klant!

Hot leads

Een gratis cadeau dus. Maar je krijgt er naast die gunfactor nog iets extra bij: de persoonlijke gegevens van je potentiële klanten. En dat biedt kansen om hen later alsnog aan je te binden.

Alleen maar voordelen. Dus waar wacht je nog op?

Een whitepaper creëren, zo doe je dat

Doelgroep? Check!

Kies er een specifieke doelgroep uit en verplaats je in hun situatie. Deze vragen helpen je daarbij:

  • Voor wie wil je een whitepaper schrijven?
  • Op welke informatie zit je doelgroep te wachten?
  • Welke vragen stellen (potentiële) klanten je vaak?
  • Tegen welke problemen lopen ze aan?

 

1 topic

Een waaier aan onderwerpen in 1 whitepaper – geen goed idee. Focus je op 1 topic en diep dat verder uit. Zo blijft je lezer niet op zijn honger zitten. Toch nog veel te vertellen over een tweede, derde of zelfs vierde onderwerp? Top! Maak er gewoon aparte whitepapers van.

Tip: het ideale topic voor een whitepaper bevat een duidelijke link met je business. Én het tackelt een probleem waarmee je doelgroep worstelt. Actueel en relevant dus. Zo schreven we er eentje voor een klant in timemanagement over Het nieuwe werken en tijdsregistratie en voor een HR-bedrijf over de Resources van morgen.

Problem solved

Licht je een probleem toe? Reik dan nadien ook een oplossing aan. Want problemen zijn er om op te lossen. En daar ben jij de ideale persoon voor. Laat dus zien hoe jij en je bedrijf dat obstakel onder handen zouden nemen. Focus daarbij vooral op de voordelen voor de klant i.p.v. je zuivere commerciële pet op te zetten.

 

Personal touch

Geen whitepaper van 13 in een dozijn. Wel eentje die eruit springt. Én met een personal touch, zowel inhoudelijk als qua stijl. Afsluiten doe je met je contactgegevens. Dat maakt de stap om je te contacteren meteen kleiner. Toon ook een foto van jezelf of van een medewerker. Want potentiële klanten weten graag wie er aan de andere kant van de lijn zit.

 

➜ Ready, set, go!

Is je whitepaper klaar? Laat hem dan geen stille dood sterven. Zonde van al dat werk. Schreeuw het daarom van de daken: in je nieuwsbrief, op je blog, op sociale media, op je website. Je doel: zoveel mogelijk mensen bereiken.

 

Yes! Je wil een whitepaper.

Hulp nodig? That’s where KDV – Language & More comes in. Onze taalmakers maken van jouw teksten graag een parel. En dat in verschillende talen. Let’s meet!

Geef een antwoord

Hoe pakt jouw bedrijf vertalingen aan?
Kan het beter en efficiënter?

In dit e-book geven we alle tips hieromtrent.

Download E-book 

css.php