Denk je bij het horen van de term ‘evergreen’ stante pede aan de wereldhits die je luidkeels meebrult in de auto? Die songs die al generaties meegaan, want jij leerde ze kennen toen je in je ouders hun platencollectie dook… Wel, je hebt een punt. En toch kan je de term aan veel meer linken, zoals ook aan content.

Evergreen inhoud is kort samengevat tijdloze content. Daar waar social media posts vaak heel tijdsgebonden, top topical en vluchtig zijn, is evergreen content blijvend. Het is interessant op lange termijn. Voordeel is dat je het artikel kan hernemen in de toekomst zonder het (al te veel) te herschrijven.

“This moment is timeless, yet it is always new.” – Ma Jaya

Evergreen & SEO

Het SEO effect van evergreen content gaat geleidelijk, minder in pieken dan bij actuele gebeurtenissen. Kies voor onderwerpen waar je doelgroep naar blijft zoeken. Door middel van keyword research of zoekwoordanalyse kan je de onderwerpkeuze gerichter maken. Zorg ervoor dat je een online referentie wordt waar mensen steeds naar terugkeren als ze informatie zoeken over dat bepaald onderwerp.

Is er zoiets als een ideale lengte voor tijdloze content? Mik voor blogs met evergreen content tussen de 500 en 1500 woorden. Vergeet ook zeker geen metadata, hyperlinks, visuals en quotes toe te voegen voor zoekmachines als Google. Maak zoveel mogelijk evergreen content voor je website, maar wissel zeker ook af met actuele onderwerpen en trends.

Evergreen content in praktijk

We kunnen je tal van voorbeelden geven van tijdloze content. Kans is groot dat je die binnen je bedrijf zomaar voor het rapen hebt. Mits wat creatieve finetuning van een copywriter kan die zo je website op.

Wij zetten enkele voorbeelden voor je op een rijtje:

  • Handleidingen
  • FAQ
  • Basisteksten met verklaring van begrippen en definities
  • Case studies
  • Infographics
  • How to
  • Geschiedenis
  • Interview met een expert

Wat is geen evergreen content? Het spreekt voor zich dat nieuwsberichten, hypes en reviews tijdsgebonden zijn en dus geen evergreen content.

Tot slot

Samengevat: dit soort content blijft vers en relevant voor je publiek, omwille van de tijdloze onderwerpen. Evergreen content is dus van onschatbare waarde voor je bedrijf als je content marketing wil doen. Want je wilt natuurlijk dat je doelgroep je website blijft bezoeken, je hebt er immers flink in geïnvesteerd. Deze content helpt je bedrijf gestaag groeien, passage op je website te garanderen en je digitale aanwezigheid te verbeteren bij een groot publiek.

Tijdloos. En toch werk je de evergreen content op je website best af en toe bij. Scoren je oude berichten nog voldoende? Is de inhoud nog relevant? Misschien heb je betere links die je kan toevoegen of een recentere visual. Kortom, houd je evergreen content ‘green’, fris & fruitig. Zo merkt Google dat je website up-to-date is. Een grote meerwaarde voor je bezoekers.

<CTA> Jouw evergreen content onder handen nemen? Kunnen we. Doen we. Contacteer onze (digi)taalmakers.