Een ellenlange webpagina. Een mail vol clichés. Een nieuwsbrief zonder structuur. Je zwoegde er misschien uren op. Maar niemand die ze leest. Want ze grijpen de lezer niet vast vanaf het begin. Of je verliest ze onderweg. Hoe dat komt? Dat lees je in de eerste drie zinnen van deze blog. Maar hoe kan het beter? De volgende 5 tips helpen je op weg.

1. Denk zoals je lezer

Voor je begint te schrijven, denk je best even na over de voordelen voor de lezer. Welke meerwaarde heeft je tekst, product of dienst voor hem? Die moet je overbrengen. Want je tekst gaat niet over jou en je onderneming. Nee, je tekst gaat over je lezer. En die heeft geen boodschap aan jouw verhaal op zich. Dat verhaal wordt pas interessant als de lezer inziet dat hij er ook iets aan heeft. Stel jezelf dus altijd de vraag What’s in it for you?

2. Val met de deur in huis

Je boodschap moet meteen duidelijk zijn. Liefst al in de eerste zinnen. Leerde je dus op school dat je eerst een inleiding moet schrijven? Vergeet dan dat slechte advies. Want een inleiding werkt niet in onze digitale wereld. Mensen lezen massa’s teksten op een dag. En ze hebben het druk, drukker, drukst. Geen tijd dus voor die inleiding. Kom daarom meteen to the point.

3. Schrijf hapklare teksten

Ga voor hapklare alinea’s met tussentitels. En ook vetgedrukte kernwoorden en opsommingstekens werken. Want ze maken de tekst overzichtelijk en scanbaar. Kortom: zorg voor een tekst die er aantrekkelijk uitziet. Eentje die het leesplezier van je lezer stimuleert.

4. Schrijf zoals je praat

Schakel je in je teksten vaak over op formeler taalgebruik? Niet doen. Beeld je in plaats daarvan in dat je tegen je klant praat. Dan wordt echter al snel maar en aangaande wordt over. Vermijd dus moeilijke woorden of zinsconstructies die je in zo’n gesprek niet gebruikt. Want ze creëren een afstand tussen jou en je klant. En dat is net wat je niet wil. Kort bij je klanten staan, met een persoonlijke aanpak. Daarmee scoor je. En daar passen simpele zinsconstructies en eenvoudige woorden perfect bij. Checken of je tekst klinkt zoals je praat? Dat doe je door hem luidop te lezen.

5. Gebruik korte zinnen

Elke zin heeft een onderwerp en een werkwoord, toch? Nee, niet per se. En de vorige zin is daar het bewijs van. Klinkt veel krachtiger dan Nee, dat is niet per se het geval. Waarom zou je er dan een onderwerp en een werkwoord in proppen? Nergens voor nodig. Kies je toch voor een volwaardige zin, maak die dan niet te lang. Schrap dus overbodige woorden zoals proberen, zullen en willen. Zo blijft alleen de essentie van je boodschap over.

Ziezo, nu is het aan jou. Of zoek je iemand die voor jou boeiende (meertalige) teksten schrijft?

Subscribe to our free newsletter