Mensen vervangen door tools?

Wordt 2023 het jaar om je copywriters te vervangen door AI? Oh, remmen… Lees eerst even verder voor je te hard van stapel loopt en je hele contentafdeling opdoekt. Net als automatische vertaaltools worden copywritingtools als ChatGPT van OpenAI steeds slimmer. Komt omdat ze afhankelijk zijn van de input die ze krijgen. Hoe vaker gebruikt, hoe meer kennis. Simple comme bonjour.

KDV – Language & More is graag mee en dus sloegen we aan het testen. Onze mening? Ah, die delen we graag met jou.

AI: de keerzijde

Enthousiast? Zijn we doorgaans altijd. Verbaasd? Jazeker. Toch liepen we net als bij 100% automatische vertaling tegen enkele zaken aan. Zoals in de intro aangegeven is AI afhankelijk van de input en die is uiteraard niet voor elk onderwerp even groot. Verkoop jij een nicheproduct of bied je een exclusieve dienst aan, dan zal de kennis van de tool minder goed ontwikkeld zijn dan wanneer je wil schrijven over het weer. Vergelijk het met de talencombinaties bij automatisch vertalen. Gangbare talencombinaties zoals Nederlands – Engels of Nederlands – Frans zijn beter gevoed dan vreemde vogels als Nederlands – Koreaans en Nederlands – Fins.

Neemt niet weg dat je ook met goed gestoffeerde onderwerpen voorzichtig moet zijn. Menselijke controle blijft noodzakelijk. En dan hebben we het niet alleen over de inhoud, want onjuiste informatie kan je reputatie flink schaden, spreekt voor zich. Ook over taalnuances of cultuurgebonden gevoeligheden, want die kent een machine tot op vandaag nog niet. Gelukkig kan je dan rekenen op de digitaalmakers van KDV – Language & More om je tekst te overgieten met een copywritingsausje. Emotionele intelligentie, creativiteit en consistentie, daar winnen wij van AI.

AI: als aanvulling

Waarvoor AI dan wel gebruiken? Als aanvulling, sowieso. Kunstmatige intelligentie helpt je inspiratie opdoen en kan je een andere kijk geven op een onderwerp wanneer je even vast zit. Het is ook handig voor keyword research of om de zoekintenties van zoekwoorden te bepalen. Want hoe zoekt jouw potentiële klant? En op welke woorden? Belangrijke aandachtspunten wil je je content straks SEO-proof online gooien.

Onze conclusie: AI is een krachtig hulpmiddel om te zoeken hoe je je verhaal kan vertellen. Verlies echter de human touch & menselijke creativiteit niet uit het oog.

Taal op maat van je bedrijf? Get in touch: info@kdv-language.be.